O firmie
oferta
serwis
uslugi
porady
porady
kontakt
OFERTA

PORADY DLA POCZĄTKUJĄCYCH UŻYTKOWNIKÓW SKUTERA

Kierowcą pojazdu o pojemności silnika nie większej niż 50cm3 może być każda osoba, która ukończyła 13 rok życia i posiada kartę motorowerową oraz osoba dorosła legitymująca się dowodem osobistym.
Do kierowania pojazdem o pojemność powyżej 50cm3 uprawnia odpowiednie prawo jazdy. Kategoria A1
do pojemności nie większej niż 125cm3 lub kategoria A powyżej pojemności 125cm3

Aby być pełnoprawnym uczestnikiem ruchu, oprócz odpowiednich uprawnień należy obowiązkowo wykupić ubezpieczenie OC pojazdu. Trzeba pamiętać, że podczas jazdy należy używać świateł przez cały rok. 
Kierujący pojazdem powinien zaopatrzeć się dodatkowo w odpowiednie wyposażenie, a mianowicie: kask - obowiązkowo, rękawice, buty itp. chroniące przed warunkami atmosferycznymi oraz skutkami upadku. Zbyt luźne ubranie utrudnia prowadzenie pojazdu oraz może być przyczyną urazów. 
Ważnym elementem jest dokładne zapoznanie się z instrukcją obsługi zakupionego pojazdu, stosowanie paliw, olei i akcesorii zgodnie z zaleceniem producenta. Należy przestrzegać okresowych przeglądów. 
Przed każdym wyjazdem obowiązkiem jest sprawdzenie stanu technicznego pojazdu w zakresie: działania hamulców, sprawnego oświetlenia, odpowiedniego stanu opon i ciśnienia w nich.
Do pierwszych jazd należy wybrać teren bezpieczny, najlepiej mało uczęszczany przez inne pojazdy. Należy zapozanać się z działaniem i wyposażeniem skutera. Koniecznie potrenować jazdę ze skrętami i użyciem hamulców.
Nie należy przekraczać ładowności skutera. Przedmioty przewożone w schowkach, bagażnikach nie powinny przekraczać ich nośności (schowek przedni do 1kg, bagażnik pod siedzeniem do 5kg, bagażnik tylny do 2kg), trzeba zamocować je w taki sposób aby nie przemieszczały się podczas jazdy.  

 

DOCIERANIE SKUTERA

Docieranie skutera ma wpływ na trwałość silnika i jego dalszą bezawaryjną pracę, a co za tym idzie radość
z użytkowania pojazdu w dalszych latach.
Podstawową zasadą w okresie docierania silnika jest odpowiednia technika jazdy oraz odpowiednie smarowanie. Do odpowiedniej techniki jazdy należy zaliczyć:

  • nie przeciążanie pojazdu - tylko jedna osoba,
  • wykorzystanie manetki gazu do 75%,
  • poruszanie się ze zmienną szybkością, delikatnie operując manetką gazu bez gwałtownych przyspieszeń, 
  • rozpoczynanie jezdy dopiero po uzyskaniu przez silnik stabilnych obrotów, tj. uzyskaniu odpowiedniej temperatury.

Jazda skuterem do 100km powinna być okresem powolnego dochodzenia do prędkosci 25km/h.
W przedziale 100-300km możemy jeździć na dłuższych odcinkach drogi z prędkością 30km/h.
Okres 300-500km to jazda z dochodzeniem do 35km/h bez przeciążania silnika.
Okres między 500-1000km jest okresem końcowym pełnego dotarcia - do 40km/h.
Po tym okresie możemy w pełni wykorzystywać moc silnika.

W temacie odpowiedniego smarowania należy pamiętać o stosowaniu odpowiednich olei. W silnikach dwusuwowych bardzo ważny jest skład mieszanki tj. paliwa, oleju i powietrza. Dlatego w okresie docierania należy do zbiornika paliwa z paliwem zatankowanym do pełna dolać 50ml oleju tego samego, który wlewamy do dozownika. Stosujemy oleje syntetyczne, które dokładniej spełniają warunki smarowania
i utrzymywania silnika w odpowiedniej czystości i temperaturze. Należy pamiętać o utrzymywaniu filtra powietrza w odpowiedniej czystości, wpływa to na ilość zużywanego paliwa (co 300km wymienić lub wymyć - jeśli istnieje taka możliwość).

KONSERWACJA POJAZDU NA ZIMĘ

Powodzenie pierwszego wiosennego wyjazdu w dużej mierze zależy od prawidłowego przygotowania pojazdu do zimowego przestoju. Prace jakie należy wykonać przedstawiono poniżej.
  • Zatankować zbiornik paliwa do pełna, co ograniczy wystąpienie korozji wewnątrz zbiornika. Dodatkowo można dolać specjalny środek zapobiegający starzeniu się benzyny.
  • Wymienić olej silnikowy i filtr oleju. Ważne jest aby wymienić zużyty olej, gdyż zawiera on szkodliwe składniki, takie jak m.in. kwasy, pozostałości po procesie spalania. Przed przystąpieniem do wymiany oleju należy rozgrzać silnik, po to by zużyty olej łatwiej i szybciej wyleciał podczas spuszczania z miski olejowej. Następnie zalać silnik nowym olejem do wymaganego maksimum (ilość potrzebnego oleju zależy od typu silnika). Odpalić na krótką chwilę pojazd po to by filtr oleju się zamoczył. Zgasić silnik i po ok. 5 min sprawdzić ponownie stan oleju (w razie potrzeby dolać lub spuścić olej).
  • Sprawdzić czy łańcuch napędowy jest prawidłowo naciągnięty. Następnie dokładnie oczyścić łańcuch z nagromadzonego brudu przeznaczonym do tego środkiem i nasmarować go smarem w aerozolu.
  • Nasmarować elementy ruchome np. linek (wlewamy niewielką ilość oleju silnikowego między pancerz, a stalową linkę).
  • Wykręcić świece zapłonowe i wstrzyknąć ok. 2 ml oleju silnikowego do wnętrza cylindra aby uchronić układ korbowo-tłokowy przed korozją. Na kilka sekund włączyć rozrusznik (przy wykręconych świecach) po to by olej przesmarował wnętrze cylindra i pierścienie tłoka. Następnie wkręcić świece - stare jeśli są w dobrym stanie i nie mają zbyt dużego przebiegu, lub wymienić na nowe.
  • Spuścić benzynę z komory pływakowej gaźnika. Operacja tam ma sens pod warunkiem, że kranik jest sprawny i nie przepuszcza benzyny. W przeciwnym wypadku najpierw dokonać naprawy kranika. Na spodzie gaźnika odkręcić śrubkę i dokładnie opróżnić komorę z resztek paliwa - po całkowitym spuszczeniu benzyny dokręcamy mocno śrubę.
  • Wykręcić akumulator na okres postoju i pozostawić w ciepłym miejscu. W przypadku akumulatora wymagającego obsługi, sprawdzić poziom elektrolitu - w razie jego nadmiernego ubytku (skala znajduje się na akumulatorze) dolać wodę destylowaną.
  • Naładować prostownikiem akumulator do jego 100% naładowania (do akumulatorów bezobsługowych stosujemy specjalne prostowniki). Raz na miesiąc doładować go, gdyż w czasie postoju systematycznie traci on poziom naładowania (przyjmuje się średnio 1% dziennie). Odłączając akumulator przyjmuje się, że najpierw odczepiamy klemę ujemną, a następnie klemę dodatnią. Podłączając akumulator postępujemy w odwrotny sposób.
  • Oczyścić dokładnie cały pojazd. Części lakierowane najlepiej umyć stosując szampon z woskiem - dodatkowo można nanieść ręcznie warstwę wosku. Do mycia silnika zastosować przeznaczony do tego środek. Części plastikowe, siedzisko spryskać preparatem do nabłyszczania deski rozdzielczej w samochodzie (mają one dobre właściwości myjące, nabłyszczające i konserwujące powierzchnię). Podzespoły gumowe konserwujemy preparatami do pielęgnacji opon. Ubytek lakieru najlepiej zamalować np. zaprawką, zapobiega to rdzewieniu metalowych elementów.
  • Zredukować ciśnienie w oponach do około 1,5 atmosfery. Pojazd stawiamy tak, aby opony nie dotykały ziemi. Jeśli opona styka się z powierzchnią należy przetaczać ją co 2-3 tygodnie o 1/4 obrotu koła. Boki opon zakonserwować stosując preparaty do tego przeznaczonym.
  • Osłonić pojazd. Nałożyć worek foliowy na tłumik - zabezpiecza jego wnętrze przed korozją. Następnie przykryć pojazd pokrowcem, lub przewiewną tkaniną.

     

PRZYGOTOWANIE SKUTERA DO SEZONU

Pierwsze czynności w celu przygotowania naszego pojazdu do rozpoczynającego się sezonu.

  • Dokładnie wymyć pojazd z powłok ochronnych, które zostały zastosowane na okres zimowy w celu zabezpieczenia antykorozyjnego. 
  • Nasmarować linki: prędkościomierza, gazu, hamulca.
    Zwrócić uwagę aby nie było złamań na pancerzu linek, które są najczęściej przyczyną ich zużywania.
  • W okresie zimowym w przewodach, zbiornikach powstaje para wodna. Należy więc spuścić paliwo
    z gaźnika, przedmuchać dysze paliwowe, wyczyścić i przedmuchać komorę płytkową. Przedmuchać wkład filtra powietrza i nasączyć go olejem. Jeśli jest w złym stanie zastąpić go nowym.
  • Sprawdzić stan świecy zapłonowej, wyczyścić i wyregulować, ewentualnie założyć nową zgodnie
    z zalecanym typem producenta.
  • Doładować akumulator, przy zakładaniu pamiętać o nasmarowaniu połączeń wazeliną techniczną.
  • Sprawdzić stan układu hamulcoweg, tarcz hamulcowych, klocków.
  • Sprawdzić stan opon, uzupełnić ciśnienie wg zaleceń producenta. Niewłaściwe ciśnienie w oponach ma wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy, skutkuje szybszym zużyciem opon oraz większym zużyciem paliwa.
  • Sprawdzić dokładnie oświetlenie pojazdu (światła główne, pozycyjne, hamulców i kierunkowskazów).

     

SEBMOTO : ul. Rzgowska 167, Łódź tel. 042 646 22 86, 607 14 65 22
2011 SEBDAN